Hoe meld ik veilig incidenten volgens de Wkkgz?

Geplaatst op: 28 februari 2019 - Dit artikel printen - Dit artikel delen

Tijdens het behandelen of verzorgen van cliënten kan het voorkomen dat er een incident plaatsvindt. Een incident is ‘een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt’. Het is belangrijk dat je open bent over incidenten, en dat je deze ook bespreekbaar maakt. Maar waar meld je nou een incident?

Het bespreekbaar maken van incidenten geldt zowel voor de cliënt als de eventuele medewerkers. In de Wkkgz zijn 3 artikelen gewijd aan incidenten en het melden daarvan. In artikel 9 staat dat alle (bijna) incidenten moeten worden opgenomen in het systeem van veilig incidenten melden. Dit heeft als doel dat je daar ook weer van leert. In artikel 10 staat beschreven dat je alle incidenten met merkbare gevolgen voor de cliënt, nu of in de toekomst, aan de cliënt moet melden. Ook moet je hiervan aantekeningen maken in het cliëntendossier. Als een incident leidt tot dood of andere ernstige gevolgen voor de cliënt dan moet dit aan de IGJ gemeld worden. Dit staat in artikel 11. Als je lid bent van het SoloPartners kwaliteitspakket dan kun je gebruik maken van ons systeem om veilig incidenten te melden.

De melding die jij als zorgverlener middels ons systeem zou kunnen doen is daadwerkelijk een melding aan jezelf. Belangrijk is dat je deze meldingen jaarlijks reflecteert en aan de hand hiervan verbeteringen doorvoert.

Dit artikel delen