Schriftelijke overeenkomst: een ‘moetje’ voor zelfstandigen

Laatste update 25 augustus 2023 om 15:33

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) staat dat zorgaanbieders een schriftelijke overeenkomst moeten afsluiten met alle zorgverleners die voor het bedrijf of de organisatie werken. Voor iemand in loondienst is een arbeidsovereenkomst voldoende. Maar zzp’ers in de zorg moeten wél een schriftelijke overeenkomst tekenen.

Schriftelijke overeenkomst

Een overeenkomst is een bindende overeenstemming tussen twee of meer partijen. Als zzp’er in de zorg kan een overeenkomst bijvoorbeeld een contract zijn waarin je afspraken maakt met een zorginstelling over de diensten die je gaat verlenen. In een overeenkomst staan de rechten en plichten van alle partijen; het legt de voorwaarden van de samenwerking vast. Zo sta je in voor de kwaliteit van de zorg en een goede afhandeling bij eventuele klachten. Dit is niet vrijblijvend maar een absoluut ‘moetje’; zorgaanbieders mogen alleen werken met mensen en organisaties die deze overeenkomst hebben ondertekend.

Wat staat er in zo’n overeenkomst?

We hebben een aantal mogelijke onderdelen van de schriftelijke overeenkomst voor je op een rijtje gezet:

  • Afspraken over de aard van het werk.
  • Afspraken over de kwaliteit van je inzet. Hoe stem je samenwerking af en hoe is de multidisciplinaire aanpak geregeld?
  • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Is daarvoor een verzekering afgesloten?
  • Leg vast dat het mogelijk moet zijn om te kunnen voldoen aan de verplichtingen volgens de wet. Denk aan de wet BIG, de Wkkgz en overige wettelijke bepalingen. Maar ook volgens protocollen, best practices en clinical evidence.
  • Klachtenregeling.
  • Eindverantwoordelijkheid voor het medische dossier.
  • Betalingsvoorwaarden.
  • Hoe wordt omgegaan met de situatie als er iets gebeurt waarbij jouw (goede) naam in het geding is.
  • Tarief waarvoor je diensten verleent.
  • Duur van de overeenkomst.
  • Eventuele ontbindende voorwaarden, bijvoorbeeld ‘annuleren dienst door opdrachtgever’ of ‘annuleren dienst door zzp’er

Welke voorwaarden kun je beter niet tekenen?

Veel zzp’ers in de zorg werken als onderaannemer voor zorgorganisaties of laten zich bemiddelen door een bureau. Vaak hebben deze bedrijven een eigen overeenkomst opgesteld. Het komt helaas nog te vaak voor dat zzp’ers in de zorg zo’n overeenkomst ‘gewoon’ tekenen. Achteraf zien ze pas dat er vreemde voorwaarden in die overeenkomst staan. Wil je weten welke voorwaarden je beter niet kunt tekenen? Lees het in dit artikel.

Algemene voorwaarden

Niet alle bepalingen hoef je op te nemen in een overeenkomst. Denk aan contractbepalingen die je steeds weer opnieuw gebruikt en waarover je weinig tot niet onderhandelt. Deze kun je opnemen in je algemene voorwaarden. Dat is geen verplichting; het mág.

Wil je meer weten over de algemene voorwaarden? Lees het in dit artikel.

Tot slot…

In het kwaliteitspakket bieden wij vele tools aan om zzp’ers te helpen bij het voldoen aan de wetgeving. Zo beschik je binnen dat pakket onder meer over diverse model-overeenkomsten en tools voor protocollen.

Heb je nog vragen, of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket