De klachtenregeling voor zzp’ers in de zorg

Heb jij al een klachtenregeling?

Jij, als zzp’er in de zorg, wilt er liever niet aan denken en misschien is het je nog niet eerder overkomen maar het krijgen van een klacht kan de allerbeste overkomen. Stel je krijgt een klacht van een cliënt, over de door jouw geleverde zorg, dan zal je daar gehoor aan moeten geven. Het beste is om dan het gesprek aan te gaan met de cliënt, zijn/haar kant van het verhaal aan te horen.

In veel gevallen kun je samen prima tot een gepaste oplossing komen, maar in sommige gevallen kom je er samen niet uit. Daarvoor dien je je aan te sluiten bij een klachtenregeling.

De klachtenregeling is een wettelijke verplichting

Val jij onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) dan is een klachtenregeling verplicht. Deze klachtenregeling bestaat uit een externe klachtenfunctionaris en een door het ministerie erkende onafhankelijke geschilleninstantie. Meer eisen omtrent de klachtenregeling vind je in het artikel Wat zijn de eisen omtrent een klachtenregeling in de zorg?

Als lid van SoloPartners voldoe jij aan de wet- en regelgeving
omtrent de klachtenregeling.

Als brancheorganisatie ligt er voor ons hier een hele belangrijke taak. We vinden het belangrijk dat jij een fijne weg vind om jouw kwaliteit van zorg te bewaken, beheersen en verbeteren passend bij wet- en regelgeving.

Soms kom je er samen niet uit, wat zijn dan de vervolgstappen?

Ben je bij ons aangesloten en is jouw cliënt ontevreden over de door jouw geleverde zorg? Dan kan je cliënt contact opnemen met onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zal het gesprek met de cliënt en jou starten. In sommige gevallen volgt er een gesprek met jou en de cliënt welke de klachtenfunctionaris begeleidt.

Een onafhankelijke klachtenfunctionaris is onderdeel van onze externe klachtenregeling weet dan dat daar geen kosten aan verbonden zijn.

Wat als ook een klachtenfunctionaris niet tot een oplossing kan komen?

Het komt voor dat het gesprek met de klachtenfunctionaris niet tot een gepaste oplossing leidt voor de cliënt. De cliënt geeft dit aan bij de klachtenfunctionaris zodat hij de cliënt kan helpen met de begeleiding richting de geschilleninstantie.
De geschilleninstantie zal ook met beide partijen in gesprek gaan en uiteindelijk tot een uitspraak komen. Deze uitspraak is bindend!
Een geschilleninstantie mag en kan een boete opleggen die kan oplopen tot 25.000 euro. Als zzp’er kan het zo zijn dat je dit bedrag niet kan of wil dragen daarom adviseren we om ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, evenals een rechtsbijstandsverzekering. Deze verzekeringen kunnen een mooie aanvulling zijn op het proces met betrekking tot een klacht indien jij bepaalde financiële risico’s wil uitsluiten.

* Lees de voorwaarden goed door bij het afsluiten van een verzekering en controleer tot welk bedrag de verzekering een schade vergoed.

Wat zijn de kosten?

Als je net start als zzp’er komt er enorm veel op je af. Je wordt door de overheid en de belastingdienst gezien als een ondernemer en dat brengt veel vrijheid met zich mee. Maar ook dien je rekening te houden met specifieke wetten en regels.

Zo is het hebben van een externe klachtenregeling een wettelijke verplichting waar jij als ondernemer jaarlijks in dient te investeren. Wij bieden een tweetal pakketten aan waarbij de klachtenregeling altijd onderdeel is van het pakket. Het basispakket ( €75 euro per jaar, eenmalig 20 euro inschrijfkosten) is gericht op de zelfstandige zorgprofessional welke enkel de klachtenregeling hoeft uit te besteden en zelf een kwaliteitssysteem heeft ingericht, overeenkomsten heeft gemaakt e.d. Kortom zelfstandig ervoor heeft gezorgd om te voldoen aan wet- en regelgeving. Het kwaliteitspakket ( €160 euro per jaar) is gericht op de zelfstandige zorgprofessional die nog wat hulp kan gebruiken. Wij horen veel terug, zeker van starters, dat ze de bomen door het bos niet meer zien. We helpen je om een kwaliteitssysteem op te zetten, we bieden modelovereenkomsten aan e.d.
Stel je ontvangt een klacht en deze dient in behandeling genomen te worden door een klachtenfunctionaris dan zijn daar voor zowel jou als voor je cliënt geen kosten aan verbonden. Deze kosten zijn namelijk volledig inbegrepen bij de onze klachtenregeling.

Als lid van SoloPartners ben je al vanaf €75,- per jaar
in het bezit
van een erkende klachtenregeling.

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet voldoen?

Als ondernemende zelfstandige zorgprofessional zijn er nog voldoende onderdelen waar je rekening mee dient te houden afhankelijk van je situatie. Wetgeving die belangrijk is omdat je onder de Wkkgz valt is de Wabvpz. Omdat je ervoor gekozen hebt om te ondernemen dien je onder andere rekening te houden met de Wtza, Belastingdienst welke eisen stelt, zorgplicht, en AVG.

Behalve de eis ‘klachtenregeling’ bestaat de Wkkgz uit meer onderdelen waar je als zelfstandige zorgprofessional aan dient te voldoen.