Nieuws

Een week uit het leven van jouw brancheorganisatie

dinsdag 30 oktober 2018    Dit artikel delen

Halverwege vorig jaar heb ik met SoloPartners de handen ineen geslagen om de rol van brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg vorm en inhoud te geven. Op dat moment was er geen organisatie die de massa aan zzp’ers in de zorg vertegenwoordigde, terwijl dat wel hard nodig was. Inmiddels hebben we een goed begin gemaakt met de beweging waar we heel sterk in geloven; zelfstandige zorgprofessionals hebben recht op een goede positie binnen de zorgsector. ZZP’ers in de zorg verdienen het om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden voor de enorme toegevoegde waarde die zij hebben. Hoe werken we daaraan?

Aandacht creëren

Afgelopen donderdag opende de Volkskrant met de zzp’er in de zorg op de voorpagina. Het aantal zzp’ers in de zorg neemt snel toe en dat heeft allerlei gevolgen voor de arbeidsmarkt en de kosten voor instellingen. We zijn op dat moment al even in gesprek met de Volkskrant, maar het artikel wordt naar voren geschoven in verband met de sluitende ziekenhuizen van de dag ervoor. Dure flexkrachten zouden een belangrijke oorzaak zijn van de sluiting van de zorgorganisaties. Onze stelling is dat het in deze discussie niet gaat om hoe duur de flex is, maar hoe het komt dat ‘niet vervulde’ vacatures, niet vervuld blijven. Waarom willen professionals niet meer werken bij zorgorganisaties? Achtergrond bij het artikel lees je hier en een mooi tegengeluid lees je hier.

ZZP’ers zien en spreken

Een andere rol die we hebben, is dat we onze leden (en niet leden) spreken en ophalen wat er leeft. Uiteraard maken we een hoop op uit de talloze telefoontjes en mailtjes die we krijgen. Daarnaast is ook social media een belangrijke bron van informatie. Daar houdt het echter niet mee op. Steeds vaker worden we gevraagd om bij bijeenkomsten van zzp’ers acte de presence te geven en dat doen we dan ook graag. Van startersavonden bij de KvK tot aan de HKZ bijeenkomst of bijeenkomsten van bemiddelende partijen; we zijn daar waar zzp’ers samenkomen. Via Facebook houden we onze agenda bij. Heb je zelf een bijeenkomst die je organiseert en zou je graag zien dat we meedoen? Stuur ons dan een berichtje. Daarnaast zijn we uiteraard telefonisch bereikbaar en via de mail als je vragen hebt.

Collectief waar het moet

We zijn uiteraard op de inhoud bezig om een aantal slagen te maken voor de zzp’er in de zorg. Zo zijn we er achter gekomen dat het hard nodig is om alle typen zorg zzp verzekeringen door te laten lichten. Bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand; zzp’ers in de zorg hebben allerlei polissen lopen. Het blijkt echter dat deze polissen lang niet altijd goed dekkend zijn. We spreken zzp’ers die bij een probleem dachten verzekerd te zijn, maar dit uiteindelijk niet zo te ervaren. Nee, we gaan zelf geen verzekeringen verkopen, maar het is wel van belang dat we alle opties op een rij gaan zetten en jou informeren. Zodat jij weet met wie je zaken doet en waar je voor verzekerd bent. Dat vraagt dat we specialisten inschakelen, juridische dienstverleners spreken, administratieve dienstverleners aanhoren, etc. Ons motto hierbij is; alleen collectief als het moet. ZZP’ers zelf hebben helemaal geen tijd om al deze zaken goed uit te zoeken, dus doen we dat samen – in collectiviteit. Welke keuze je maakt is helemaal aan jou. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor het Electronisch ClientenDossier (ECD). Dit is een product dat nog niet op maat gesneden is voor zzp’ers in de zorg, terwijl zzp’ers er wel behoefte aan hebben. Op zo’n moment vervullen we een rol naar onze leden om zoiets in te kopen. We zijn met een onderzoek bezig naar passende ECD’s. Ook hier geldt dat de kracht van het collectief voordelen kan hebben.

Individueel waar het kan

Wat we echter niet uit het oog moeten verliezen, is dat het om de zzp’er in de zorg gaat. De individuele zorgverlener die zorg wil op eigen wijze in de sector actief wil zijn. Wat jij doet, waar jij voor kiest, met wie je werkt is aan jou. Als het even kan, vinden we dat je zelf je plan moet kunnen trekken. We zijn dus voor individuele contractering en zullen nooit collectief gaan contracteren bij een zorgverzekeraar of zorgkantoor. Ook zijn wij voor een individueel abonnement op KICK protocollen in plaats van collectief. En wij geloven in het zélf op orde hebben van de eisen die gelden voor zzp’ers in de zorg. Jij bent ondernemer, jij bent zelf aan zet. We proberen om die reden heel scherp te blijven of jij individueel zelf een stap kunt maken als je dat wilt. Is het er niet, dan gaan we ervoor om het te organiseren. Is het er wel, dan reiken we het aan. Jij koos zelf voor vrijheid en flexibiliteit, dus daar moeten we samen voor gaan.

Vragen stellen

Het aantal zzp’ers in de zorg groeit door en groeit steeds sterker. Het belang van de groep neemt als gevolg daarvan steeds verder toe. We krijgen als brancheorganisatie veel vragen over wat de groep drijft en wat de kenmerken van deze ondernemers zijn. Om goed beslagen ten ijs te komen bij beleidsmakers, controle instanties en politici, doen we ieder jaar een geanonimiseerde enquête uit naar jou – de zzp’er in de zorg. Lid of geen lid van SoloPartners maakt hierbij niet uit. De informatie die jij ons geeft binnen deze vragenlijst is van groot belang om de positie van de zzp’er in de zorg te versterken. Vandaar ons verzoek om jou om een aantal vragen te mogen stellen. We hopen dat je meedoet. Uiteraard verloten we iets onder de deelnemers (een iPad en Rituals paketten), maar stiekem hopen we vooral dat je de vragen invult omdat je gelooft dat wij met die informatie de juiste dingen kunnen doen. De uitkomsten van de enquête delen we uiteraard op onze website, social media en nieuwsbrief.

Tot zover onze indruk van de afgelopen week SoloPartners. Heb je nog suggesties of vragen? Mail ons. Steun je hetgeen wat wij doen? Word dan lid >>

Dit artikel delen