Laatste update 15 november 2021 om 14:31

Er zijn een viertal kwaliteitseisen die de Wkkgz stelt. De Wkkgz eist dat je middels professionele standaarden werkt, cliëntendossier bijhoudt, klachtenregistratie regelt, incidenten meld en je hebt een meldplicht. De vier eisen worden hieronder verder toegelicht.

Professionele standaarden

Het is verplicht om de professionele standaarden te volgen die passen bij het beroep dat je uitoefent. Check welke standaarden, beroepscodes, leidraden en wetgeving gelden voor de handelingen die jij verricht. Dit kun je doen bij jouw beroepsorganisatie of bij het zorginstituut Nederland. Volg deze standaarden of wijk er vanaf als je dit kunt beargumenteren. Maak ook een beschrijving van welke cliënten je wel en niet kunt behandelen, en naar wie je ze eventueel zou kunnen doorsturen. Hierover kun je afspraken maken met gespecialiseerde zorgverleners.

Cliëntendossiers

Het is belangrijk dat je cliëntendossiers bijhoudt en daarin registreert wat de resultaten zijn van je behandelingen. Wat er nog meer in een cliëntendossier staat:

  • Het BSN nummer ( Verplicht bij ZVW- of Wlz-zorg, anders niet registreren)
  • Naam en AGB code behandelaar
  • Data en tijdstippen van de behandelingen
  • Relevante feiten en omstandigheden die betrekking hebben op de cliënt
  • De door jou gestelde diagnoses
  • Voorkeuren en/of doelen van de cliënt
  • De door jou voorgestelde behandeling/zorgverlening
  • Verdere afstemming met de cliënt over behandelopties
  • De resultaten van de behandelingen
  • Eventuele incidenten
  • Ervaringen van de cliënt.

Het is van groot belang dat deze dossiers achter slot en grendel zitten, zodat er niemand bij kan die daar niet toe bevoegd is.

Klachtenregistratie

Met de ingang van de Wkkgz is het verplicht om in het bezit te zijn van een klachtenregeling. Deze klachtenregeling bestaat uit een onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie. Op die manier kun je op een professionele manier omgaan met klachten. Als je er samen met je cliënt niet uitkomt, en een klachtenfunctionaris biedt ook geen uitkomst, dan is er voor de cliënt nog de optie om in beroep te gaan bij een geschilleninstantie.

Incidenten registreren en meldplicht

Het is belangrijk dat je een goede registratie bijhoudt van eventuele incidenten en calamiteiten. Een incident is een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid of nog zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt. Wanneer er sprake is van ernstige gevolgen of zelfs de dood, dan spreek je van een calamiteit.

Voor een uitgebreid overzicht van de kwaliteitseisen kun je hier onze whitepaper downloaden.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 22000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket